jaren 60/70

Na zijn opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Arnhem hield Jan zich in de jaren 60 en 70 in zijn werk vooral bezig met een vrij realistische – maar toch bewust versnipperde – weergave van de werkelijkheid. Kijken is kijken, maar is het ook zien?

jaren 80

In de jaren tachtig werden expressie en spontaniteit steeds belangrijker in Jans werk. De invloed van zijn docent aan de Academie, de abstract-expressionist Fred Sieger, is hier duidelijk merkbaar. Naast expressie in kleur en beweging op het doek dringt ook de verwerking van persoonlijke belevenissen door in wat kan worden aangeduid als Jans “dagboek-periode”.
In 1986 begint Jan van Krieken met het vastleggen van een onderwerp dat zijn oeuvre tot op de dag van vandaag bepaalt: een zwerfkei in de vijver achter zijn huis.

jaren 90

In de jaren negentig begint Jan zijn expressieve doeken van een zowel letterlijke als inhoudelijke laag te voorzien. Realistische, herkenbare afbeeldingen plaatst hij voor de meer abstract aandoende, en soms nog nauwelijks zichtbare achtergrond.

2000 – nu

Sinds 2000 werkt Jan niet meer als journalist, docent en creatief therapeut. De vrijheid die dit opleverde, heeft geleid tot een enorme productiviteit. Jans verschillende “schildersperioden” lijken als vanzelfsprekend samen te komen in zijn huidige werk. Hierbij valt het op dat kleurgebruik een steeds belangrijkere rol krijgt. Overduidelijk het gevolg van een aantal langgewenste reizen die hij in de afgelopen jaren met Maaike maakte.